Ερώτηση του βουλευτή Εύβοιας, Κώστα Μαρκόπουλου προς τους Υπουργούς:
Οικονομικών, κ. Ιωάννη Στουρνάρα,
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη,
Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κ. Χαράλαμπο Αθανασίου,
σχετικά με την ρύθμιση των αγροτικών & κτηνοτροφικών δανείων της ΑΤΕ.
Ως γνωστόν, μείζον κοινωνικό πρόβλημα έχει δημιουργηθεί εξαιτίας των «πανωτοκίων» που οδήγησαν σε υπέρογκη χρέωση τους έλληνες πολίτες (δανειολήπτες & καταναλωτές). Στην περίπτωση δε του ευπαθούς αγροτικού και κτηνοτροφικού πληθυσμού της χώρας, η βιαστική και κακή εφαρμογή των νόμων επέφερε την απώλεια περιουσιακών αξιών, την κατάσχεση ακινήτων και επιβάρυνε αυτούς με αρνητικές συνέπειες, όπως η αδυναμία λήψης φορολογικής ενημερότητας, η εξάντληση κάθε πιστωτικής διευκόλυνσης, η επιβολή προστίμων και άλλα πολλά.
Παρά τις πρόσφατες εξαγγελίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, για τακτοποίηση των παλαιών «κόκκινων» αγροτικών δανείων προς την Αγροτική Τράπεζα, τα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις ξεπερνούν τις 10.000, συμπεριλαμβανομένων φυσικών προσώπων, συνεταιρισμών & εταιριών, οι ομοσπονδίες κτηνοτρόφων (βοοτρόφων, χοιροτρόφων & πτηνοτρόφων) καταγγέλλουν πως η ΑΤΕ συνεχίζει να παρακρατεί χρήματα για εξόφληση παλαιών δόσεων δανείων τα οποία βάση του νόμου 3259/2004 και σειράς δικαστικών αποφάσεων, θεωρούνται εξοφλημένα. Τον τελευταίο δε μήνα, δεκάδες εντάλματα σύλληψης για άδικα χρέη, έχουν σταλεί στον νομό Ευβοίας.
Το ύψος των δανείων αυτών «αγγίζει» τα 500 εκ. ευρώ και πρόκειται για έναν δανεισμό δεκαετιών ο οποίος δεν εξυπηρετείται πλέον. Πρέπει να σημειωθεί πως η Τράπεζα Πειραιώς, κατά την μεταβίβαση της ΑΤΕ, με την μέθοδο του διαχωρισμού της Αγροτικής σε «καλή» και «κακή», απεδέχθη να πάρει στην κατοχή της το 80% των δανείων της ΑΤΕ τα οποία και εξυπηρετούνται, ενώ άφησε το υπόλοιπο μη εξυπηρετούμενο 20% στην υπό εκκαθάριση από το Ελληνικό Δημόσιο «κακής» Τράπεζας.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στην συνεχή παρερμηνεία και καταστρατήγηση του νόμου 3259 από την προηγούμενη διοίκηση και τον σημερινό εκκαθαριστή της ΑΤΕ. Η Τράπεζα συνεχίζει να αποστέλλει προς βεβαίωση στις εφορίες χιλιάδες αγροτικά ληξιπρόθεσμα δάνεια με βάση την εγκύκλιο 100/2001 και αγνοεί τον νόμο 3259/2004 της κυβέρνησης Κ.Καραμανλή, που έχει ψηφιστεί μεταγενέστερα.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 39 του 3259 προβλέπει πως «το συνολικό ύψος της οφειλής των αγροτών, δεν δύναται να υπερβαίνει το διπλάσιο του κατά περίπτωση ληφθέντος κεφαλαίου, ή προκειμένου περί αλληλόχρεων λογαριασμών, το διπλάσιο του ποσού της οφειλής όπως διαμορφώθηκε κατά την τελευταία εκταμίευση. Για δε τις περιπτώσεις που η ΑΤΕ δεν έχει επαρκή στοιχεία για τη ανεύρεση του αρχικού κεφαλαίου, η συνολική οφειλή δεν δύναται να υπερβαίνει ποσοστό 150% του ποσού της οφειλής, όπως αυτή διαμορφώθηκε στην τελευταία προ του έτους 1990 ρύθμιση».
Το πρόβλημα είναι εξαιρετικά σημαντικό και επείγον διότι, όπως αναφέρει ανακοίνωση του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ), ο κλάδος τους οδηγείται σε μαρασμό ενώ περίπου 6.500 κτηνοτρόφοι οδηγούνται στην χρεοκοπία και στην έξοδο από το επάγγελμα τους.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτούνται οι Κύριοι Υπουργοί,
1. Θα προβεί, άμεσα, το Υπουργείο Οικονομικών στην ανάκληση των χρεών των κτηνοτρόφων που έχουν σταλεί προς βεβαίωση και είσπραξη στο Δημόσιο Ταμείο;
2. Υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός για διαγραφή αγροτικών και κτηνοτροφικών δανειακών οφειλών προς την ΑΤΕ;
3. Με ποιο τρόπο σχεδιάζουν τα τρία αρμόδια Υπουργεία να υποχρεώσουν τον εκκαθαριστή της Αγροτικής Τράπεζας, να αφαιρέσει ήδη καταβεβλημένα ποσά τα οποία αρνείται να αφαιρέσει, αφού κατά την πάγια τραπεζική τακτική, τα συμψηφίζει με παρανόμως προστεθέντα στους δανειολήπτες «πανωτόκια»; Έχει βγάλει, πρόσφατα, σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο το Υπουργείο Οικονομικών με την οποία θα τονίζει την υποχρεωτική εφαρμογή του νόμου 3259 για τα δάνεια αγροτών και κτηνοτρόφων;
4. Πόσες αιτήσεις αγροτών ή κτηνοτρόφων υπεβλήθησαν και πόσες τελικά συμπεριλήφθησαν στις ευνοϊκές ρυθμίσεις του νόμου 3259/2004, πανελλαδικά και ειδικότερα στο νομό Ευβοίας;
5. Πότε και πως μερίμνησε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ώστε να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι αγρότες & κτηνοτρόφοι, για τα δικαιώματα τους και την νομική προστασία τους έναντι των τραπεζικών ιδρυμάτων; Έγινε ενημερωτική καμπάνια; Παρείχε το ελληνικό δημόσιο νομική κάλυψη στους έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφους, με κοινό στόχο την αναπροσαρμογή των οφειλών τους;
6. Το 2011 με απόφαση του Α' τμήματος του Αρείου Πάγου, «αποκρούστηκε» ο τρόπος υπολογισμού της συνολικής οφειλής των δανείων που επιδίωκε και έκανε πράξη η Αγροτική Τράπεζα, δικαιώνοντας έναν αγρότη δανειολήπτη. Ο Άρειος Πάγος απέκρουσε τον τραπεζικό ισχυρισμό ότι έπρεπε να γίνει ιδιαίτερος υπολογισμός ξεχωριστά για κάθε δάνειο. Επακολούθησαν και άλλες θετικές για αγρότες και κτηνοτρόφους δικαστικές αποφάσεις. Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί από κοινού τα τρία αρμόδια Υπουργία ώστε να τηρηθεί από την ΑΤΕ και άλλες τράπεζες ο νόμος; Γίνεται έλεγχος και επιβάλλονται κυρώσεις στις τράπεζες που εφαρμόζουν εσφαλμένα ή και μη νόμιμα τις ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα «πανωτόκια»; Σε περίπτωση καταφατικής απάντησης, ποιες είναι αυτές και πότε επιβλήθηκαν;
7. Σε γενικό πλαίσιο, γίνεται καθολική χρήση των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν.3259/2004 ή επικρατεί αναρχία και αυθαιρεσία στον τρόπο με τον οποίο υπολογίζει τις οφειλές των αγροτών και κτηνοτρόφων η Αγροτική Τράπεζα; Να ενημερωθεί, εκ νέου, η Βουλή, για τις ρυθμίσεις που προωθούνται από το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και να υπάρξει άμεση δέσμευση για το χρονοδιάγραμμα κατάθεσης, ψήφισης και εφαρμογής των νέων αυτών διατάξεων.
Ο ερωτών βουλευτής
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου