Επικοινωνήστε μαζί μας στο email: oneiropagida2012@gmail.com

20 Δεκ 2012

ΠΑΣΟΚ: Επένδυση στο «διανοητικό κεφάλαιο»


Το ΠΑΣΟΚ καταθέτει δύο Προτάσεις Νόμου, οι οποίες αποτελούν προϊόν συστηματικής συνεργασίας σε διεπιστημονικό και διακομματικό επίπεδο. Πρόκειται για προτάσεις που αφορούν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συγκεκριμένα το Γενικό και το Τεχνολογικό Λύκειο, τα οποία αποτελούν τη βαθμίδα εκπαίδευσης, εκείνη που συνδέει το σχολείο με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή και την αγορά εργασίας. Οι προτάσεις αυτές, όπως τονίζεται, είναι προϊόν ευρείας συναίνεσης, αναγκαίας για την υπέρβαση της σημερινής κρίσιμης κατάστασης αλλά και απαραίτητης για κάθε μεταρρύθμιση στην Παιδεία.

Οι προτάσεις για το Νέο και το Τεχνολογικό Λύκειο βασίστηκαν στα ομόφωνα πορίσματα του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (Επιτροπή Μπαμπινιώτη). Οι ομάδες μελετών, αξιολόγησης της υφιστάμενης κατάστασης και νομοπαρασκευαστικών ενεργειών που ακολούθησαν ήδη από τις αρχές του 2010, συνέβαλαν σημαντικά στην επεξεργασία των νομοσχεδίων αυτών. Οι ομάδες δουλειάς στελεχώθηκαν με τους καλύτερους παιδαγωγούς και εμπειρογνώμονες που διαθέτει η χώρα, ενώ υπήρξε συστηματική συνεργασία και με τον ΟΟΣΑ. Ακολούθησε διεξοδική διαβούλευση με τα πολιτικά κόμματα και τους αρμόδιους φορείς που κράτησε 1,5 χρόνο. Τα τελικά κείμενα συζητήθηκαν:

- στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας επανειλημμένα

- στη Διακομματική Επιτροπή για την Παιδεία επανειλημμένα

- στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (υπό μορφή απλής πρότασης)

Τα κείμενα που καταθέτει η ΚΟ του ΠΑΣΟΚ δεν είναι η αρχική μορφη της πρότασης που παρουσιάστηκε στην αρχή του διαλόγου από την τότε κυβέρνηση, αλλά η τελική γραφή στην οποία συμμετείχαν το ΠΑΣΟΚ, η Ν.Δ., η ΔΗΜ.ΑΡ., ο ΛΑ.Ο.Σ., οι Οικολόγοι Πράσινοι, η Δημοκρατική Συμμαχία τα περισσότερα δηλαδή κόμματα της προηγούμενης κοινοβουλευτικής περιόδου.

Σύμφωνα με τις προτάσεις στόχος είναι:

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ: Το Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο πρέπει να είναι ουσιαστικά- και όχι μονό τυπικά- ισάξιο και ισότιμο με το Γενικό Λύκειο. Ετσι,

-Μετά από την αξιολόγηση εφαρμογής του, καταργείται ο διαχωρισμός της Τεχνικής & Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, ο οποίος προκάλεσε σύγχυση σε γονείς και μαθητές.

- Δημιουργείται ένας ενιαίος τύπος Τεχνολογικού Λυκείου σε συνδυασμό με την προώθηση νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων για όλες τις ειδικότητες.

- Στόχος του Τεχνολογικού Λυκείου είναι η απόκτηση επαρκών τεχνικών-επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων.

- Το Τεχνολογικό Λύκειο έχει διάρκεια 3+1 έτη, καθώς Ιδρύονται Τμήματα Ειδίκευσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Τ.Ε.Ε) εντός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και ενταγμένα στην λειτουργία του Τεχνολογικού Λυκείου , διάρκειας ενός (1) έτους.

- Οι απόφοιτοι του Τμήματος Ειδίκευσης Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Τ.Ε.Ε.) θα αποκτήσουν πτυχίο ειδικότητας επιπέδου προσόντων 3. Βάσει της οδηγίας 36/2005 ΕΚ, το πτυχίο επιπέδου 3 μπορεί να απονέμεται μόνο σε αποφοίτους μεταδευτεροβάθμιων τμημάτων που ήδη κατέχουν τίτλους σπουδών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

- Οι ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου προσδιορίζονται κυρίως με βάση τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας σε συνεργασία με τα παραγωγικά Υπουργεία, τις ανάγκες του παραγωγικού περιβάλλοντος και τις ανάγκες απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο.

- Τα προγράμματα σπουδών βασίζονται στα μαθησιακά αποτελέσματα και είναι συμβατά με τα εθνικά πρότυπα «Επαγγελματικών Περιγραμμάτων».

- Τα προγράμματα σπουδών είναι επίσης προσαρμοσμένα στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών μονάδων (ECVET).

- Δεν υπάρχουν φραγμοί στις μετακινήσεις ή εγγραφές αποφοίτων από ένα σχολείο στο άλλο ή στην εσωτερική μετακίνηση, εφόσον εξασφαλίζονται τα «εκπαιδευτικά ελάχιστα».

- Διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για όσους μαθητές επιθυμούν επαγγελματική ανέλιξη μέσω περαιτέρω σπουδών.


ΓΕΝΙΚΟ – ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ: Το Λύκειο γίνεται μια βαθμίδα απόκτησης στέρεης γενικής παιδείας σε κεντρικής σημασίας γνωστικά αντικείμενα και ταυτόχρονα βαθμιαίας εξειδίκευσης.

- Ξεκινώντας από την Α’ Λυκείου η οποία είναι η τελευταία τάξη γενικής παιδείας και γίνεται «γέφυρα» μεταξύ του Γυμνασίου και των τάξεων εξειδίκευσης Β’ και Γ’ Λυκείου, προχωράμε στη Β’ Λυκείου σε μια πρώτη ειδίκευση (δυο κατευθύνσεις) και που ολοκληρώνεται στη Γ’ Λυκείου (τρεις κατευθύνσεις). Η βαθμιαία εξειδίκευση ωστόσο λειτουργεί πάντοτε συμπληρωματικά με την παροχή γενικής παιδείας σε επιλεγμένο μικρό αριθμό βασικών μαθημάτων.

- Αναδιατάσσεται το περιεχόμενο της διδασκαλίας και ο αριθμός των μαθημάτων ώστε να επιτυγχάνεται επί της ουσίας σταδιακή εξειδίκευση και πρόσβαση των μαθητών στις βαθιές δομές των μαθημάτων της επιλογής τους, ενώ ταυτόχρονα να παρέχεται επαρκής χρόνος στο σχολείο για την ολοκληρωμένη εκπαίδευσή τους.

- Τα μαθήματα της Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία-Λογοτεχνία), η Ιστορία, και σε μεγάλο βαθμό τα Μαθηματικά, συνιστούν ένα λιτό πυρήνα μαθημάτων γενικής παιδείας τα οποία παίρνουν οι μαθητές ανεξάρτητα από την περαιτέρω εξειδίκευσή τους. Στόχος είναι ο συνδυασμός της εξειδίκευσης ανάλογα με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των μαθητών, παράλληλα με την απόκτηση μιας ευρύτερης γενικής παιδείας.

- Εισάγεται η ερευνητική εργασία (συνθετική εργασία ή project) ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών με στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν εμπειρία στην διαχείριση ανοικτού τύπου μαθησιακών έργων που απαιτούν εγκάρσιες ικανότητες όπως είναι ο σχεδιασμός, η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η καινοτομία, η εφαρμογή της θεωρητικής γνώσης σε πραγματικά πλαίσια εφαρμογών, ο συνδυασμός των γνώσεων από διάφορα μαθήματα, κλπ.

- Διευρύνεται ουσιαστικά το φάσμα των επιλογών των μαθητών. Ο μαθητής προβαίνει σε μια σειρά επιλογών στο Νέο Λύκειο ανάλογα με τις ανάγκες του για την εισαγωγή του στην ανώτατη εκπαίδευση ή τις ιδιαίτερες κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του.

- Στις δυο τελευταίες τάξεις (Β' και Γ') του Λυκείου παρέχεται στους μαθητές, εντός του σχολικού προγράμματος, η δυνατότητα να παρακολουθούν επιλεγμένα μαθήματα («μαθήματα εμβάθυνσης») σε επιπλέον ώρες, για να μειωθεί η εξάρτηση από το φροντιστήριο.


Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

- Δημιουργία Ανεξάρτητου Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων που θα αναλάβει συνολικά τη ρύθμιση όλων των σχετικών με τις εξετάσεις θεμάτων.

- Προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης που έχει μόνο θεματικό προσδιορισμό (π.χ. μηχανική στερεού σώματος, οπτική, κτλ) και όχι προσδιορισμό σελίδων.

- Ανάπτυξη τράπεζας θεμάτων διαβαθμισμένης (σταθμισμένης) δυσκολίας.

- Στο τέλος της Γ' Λυκείου οι μαθητές δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις για την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση. Η τελική γραπτή εξέταση ανά μάθημα περιλαμβάνει δυο ομάδες θεμάτων. Η επίδοση των μαθητών στην πρώτη ομάδα θεμάτων καθορίζει το βαθμό που λαμβάνεται υπόψη για την απόκτηση του απολυτήριου Λυκείου στο συγκεκριμένο μάθημα, ενώ η επίδοση στη δεύτερη ομάδα θεμάτων καθορίζει την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Οι πανελλήνιες αυτές εξετάσεις διεξάγονται σε όλα τα μαθήματα της Γ' Λυκείου με μόνες εξαιρέσεις το σχέδιο έρευνας (project) και τη Φυσική Αγωγή που αξιολογούνται μόνο ενδοσχολικά.

- Όλοι οι μαθητές της Γ' Λυκείου υποχρεούνται να προσέλθουν στην εξέταση της πρώτης ομάδας θεμάτων, για να λάβουν το Απολυτήριο Λυκείου. Στην εξέταση της δεύτερης ομάδας θεμάτων προχωρούν μόνον εκείνοι οι μαθητές που επιθυμούν εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο. Οι μαθητές αυτοί επιλέγουν σε ποια μαθήματα θα δώσουν εξετάσεις στην δεύτερη ομάδα θεμάτων, με βάση την επιθυμία τους να εισαχθούν σε συγκεκριμένα Τμήματα. Με τον τρόπο αυτό αποσυνδέονται οι εξετάσεις για την «απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου» από τις εξετάσεις για την «εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση». Παράλληλα αποκτά πρόσθετο κύρος το απολυτήριο Λυκείου, αφού αποκτάται με εθνικού χαρακτήρα εξωτερικές εξετάσεις.

- Τα Τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ δημοσιοποιούν τα κριτήρια που έχουν υιοθετήσει μόνα τους (π.χ. ποια μαθήματα και με ποιους συντελεστές βαρύτητας σε ένα έκαστο) για την εισαγωγή φοιτητών σ’ αυτά. Ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων θα είναι από 3 έως 5. Η ελληνική γλώσσα είναι υποχρεωτικά ένα από αυτά.

- Οι μαθητές μπορούν να εισάγονται χωρίς εξετάσεις σε Τμήματα, όπου συγκεντρώνεται ζήτηση χαμηλότερη από τον αριθμό προσφερόμενων θέσεων. Στην περίπτωση αυτή τα εν λόγω Τμήματα μπορούν να θέτουν ελάχιστες προϋποθέσεις εισαγωγής που σχετίζονται μόνο με την επίδοση των μαθητών στο Λύκειο. Το Φεβρουάριο οι μαθητές υποβάλλουν ένα πρώτο μηχανογραφικό δελτίο με βάση το οποίο προσδιορίζονται τα Τμήματα χαμηλής ζήτησης στα οποία οι μαθητές που τα δήλωσαν μπορούν να εγγραφούν χωρίς εξετάσεις. Μετά τη διεξαγωγή των εξετάσεων τον Ιούνιο, οι μαθητές που συμμετείχαν σε αυτές υποβάλλουν νέο οριστικό αυτή τη φορά μηχανογραφικό δελτίο με τις προτιμήσεις τους.

- Οι μαθητές μπορούν να δώσουν όσα μαθήματα επιθυμούν από το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών που παρακολουθούν ώστε να διευρύνουν το φάσμα των επιλογών τους σε Τμήματα.
http://www.iapopsi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου